Aankooptips
-
Alfa Romeo GTV & Spider type 916
Het aankopen van een auto is een persoonlijke aangelegenheid. Hierbij zijn in het geding smaak, budget en wijze van gebruik/toepassingsdoeleinden. We hebben de specifieke zaken voor ons model zowel spider als GTV proberen onder te brengen in deze rubriek. Je vindt na het algemene deel: 'bij alle type geldende zaken', een verdeling naar motortype en koetsvariant. De meeste tekst is tot stand gekomen door het verzamelen van info en ervaringen van diverse aankooptopics op dit forum.
Algemeen:
Draagarmen/draagarmrubbers
De draagarmrubbers zijn een bekend probleem bij de 916 net als bij meerdere modellen overigens. Als er te lang doorgereden is met kapotte rubbers kunnen de draagarmen en/of het subframe beschadigd raken. Op zich is die kans niet al te groot omdat te veel speling direct leidt tot APK afkeur. Normaal gesproken worden de rubbers vervangen door verwisselen van een complete nieuwe draagarm. Het gebruik van losse aftermarket PU rubbers behoort tot de mogelijkheid.
Vooral door de complexe achterwielophanging is dat voor deze vorm van slijtage meteen de meest risicovolle plek.
Indien onderhoudshistory niet aangeeft dat recent draagarmen zijn verwisseld, reserveer dan budget voor deze zwakke plek bij aanschaf.Thermostaat
Let erop dat de motor rond de 80-85 graden warm word onder het rijden na een paar kilometer, bij een kapotte thermostaat komt deze maar tot 55-65 graden onder het rijden. Bij stilstand met draaiende motor kan de temperatuur gerust oplopen tot 95-100 graden, dan moet de fan aanslaan (ook met koud weer is dat normaal).Koppeling
Let op dat de hoofdkoppelcilinder en de hulpkoppelcilinder niet lekken, deze willen bij Alfa nog weleens lek raken. Controleer daarom bij aanschaf het remvloeistof niveau die hiervoor ook gebruikt wordt.
Let ook op dat de koppelingsbediening niet overmatig zwaar gaat, als dit wel zo is dan kan dat duiden op defecte koppelingscilinders maar het kan ook duiden op een defecte koppeling. Let er ook op dat de koppeling niet slipt. De koppeling vervangen is vrij prijzig.Uitlaat
De 916 is een lage auto wat als gevolg kan hebben dat de uitlaat weleens in aanraking komt met ons straatmeubilair. Let ook op het voorste spruitstuk, een hoop mensen hebben de neiging om bij het inparkeren een auto met de wielen tegen de stoeprand aan te laten rollen, helaas komt met name bij de 916 V6 het voorste spruitstuk voor de wielen al omlaag wat resulteert in een ingedeukt of gescheurd voorste spruitstuk door gevolg van het raken van een stoeprand of parkeerbiels bij het inparkeren.Veerschotels
De veerschotels bij de achtervering willen indien de waterafvoer verstop raakt nog al eens doorroesten. Dit wordt vaak door garage bedrijven en APK over het hoofd gezien!Veren
Het is inmiddels op ons forum diverse malen gemeld bij modellen van 1995/1996 en zelfs soms jonger, het spontaan breken van een veer. Wellicht een overweging om deze prefentief te vervangen, wellicht naar wens door een verlagingsexemplaar.Deur en raamrubbers
Door de stijlloze ramen, overigens een stylisch zeer fraai aspect, willen door het vaak sluiten van deuren en bedienen van de elektrische ramen de rubbers nogal slijten. Let hierop bij een proefrit, hoor je rijwind langs de rubbers op of ervaar je bij regen zelfs vocht/water aan de binnenzijde dan zijn deze aan vervanging toe. Open en sluit een raam weer eens en luister nog eens naar het evt. windgeruis.Spidervarianten:
Let bij elektrische-kap varianten op het goed functioneren van de aandrijving van het dak. Open en sluit bij de proefrit een aantal malen de kap, om deze stevig aan de tand te voelen. Controleer de kap goed op scheurtjes. Dit kan het begin zijn van het einde het vervangen van de kap kan tussen de 400-1500 Euro gaan kosten.*Onderstaande uitgesplitst naar motortype*
Twin Spark:
Nokkenasversteller
Direct na starten letten op een dieselgeluid. Dit duidt op een versleten versteller. Gaat dit na een paar seconden weg, dan is dit een signaal dat dit er aan zit te komen. Blijft het geluid echter later ook, dan is de slijtage al ver gevorderd. Op zich kan het rijden met een versleten versteller geen kwaad. Deze items worden doorgaans net als de waterpomp meegenomen tijdens distributieriem wissel.
De TS nokkenasversteller zorgt ervoor dat bij toerentallen onder de 4000 de inlaat nokkanas 30 graden wordt vervroegd. Waardoor de motor bij lage toeren meer lucht aanzuigt en dus meer koppel levert wat merkbaar is bij lage toerentallen. Boven de 4000 draait hij de nokkenas weer terug naar de originele stand wat goed is voor het maximale topvermogen. Werkt deze niet goed, mis je feitelijk onderin vermogen.Oliepijl
Twin Spark motoren dienen extra gecontrolleerd te worden op olieverbruik. Bij bezichtiging vooral letten of de olie tot max. pijlstok staat. Er zijn praktijk voorbeelden bekend van kapotgereden TS blokken bij oliehoeveelheden nog wel op of iets boven min. aanduiding pijlstokniveau.2.0 V6 TB 12V en 3.0 V6 12V:
Ontsteking
De 12 kleppers hebben een erg gevoelige ontsteking, let met name op de rotor/verdeelkap, bougiekabels en of de bougies op tijd vervangen zijn. Slechte ontsteking resulteert vaak in het inhouden en/of stotteren van de motor.Kleppen, nokkenassen
De 12 kleppen motoren hebben geen hydrolische klepstoters zoals de andere motoriseringen, de kleppen moeten daarom elke 10.000 km gecontroleerd worden op klepspeling en bijgesteld worden indien nodig. Let dus goed op de onderhoudshistorie. Een tikkende motor duidt op kleppen die gesteld moeten worden, eveneens kan dit duiden op versleten nokkenassen kleppen zijn dan niet meer goed in te stellen. Het nalaten van het stellen van de kleppen kan resulteren in schade aan de nokkenassen, let dus goed op de onderhoudshistorie. Eveneens blijkt uit praktijkervaringen bij met name TB’s, dat ondanks regelmatig kleppen stellen de nokkenassen vervangen dienen te worden rond de 100.000km. Lijken dus aan 'normale' slijtage te leiden. Dit is een dure aangelegenheid.3.0 V6 24V:
defecte LMM
Uit ervaring van onze rijders op het forum blijkt dat dit onderdeel bij de 24V's nogal eens de geest wil geven. De auto loopt en trekt niet meer naar behoren, doordat de lucht massa meter verkeerde of geen waarden doorgeeft aan de computer. Hierdoor ontstaat een ongunstige mengverhouding van lucht en brandstof, de computer gaat mogelijk in een noodloop programma lopen.